Volgens de Arbowet is ieder Nederlands bedrijf verplicht voldoende maatregelen te nemen op het gebied van BHV. Een goed georganiseerde bedrijfshulpverlening heeft een gezonde en veilige werkomgeving als gevolg. Uw Bedrijfshulpverlening heeft hieronder 5 tips opgesteld om u te helpen bij het organiseren van een goede BHV in uw organisatie. Alle 5 de tips voor een goede BHV dienen serieus genomen te worden om uw bedrijfshulpverlening goed te organiseren.
1. Wijs intern een hoofd-BHV aan
Het aanwijzen van een “hoofd-BHV” is van groot belang bij een goed georganiseerde bedrijfshulpverlening. Deze hoofd-BHV is verantwoordelijk voor het effectief aansturen en in stand houden van de organisatie van de BHV.
2. Stel een RI&E op en zorg dat deze actueel is
Het advies is om regelmatig een rondje te lopen door de organisatie en alle (aanwezig) risico’s te analyseren en deze te noteren in het RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie). Het RI&E is een overzicht met alle risico’s en daarbij een plan van aanpak voor wanneer zo’n risico optreedt. Onze tip is om hiervoor een gespecialiseerde partij in te huren die u kan helpen bij het opstellen van een actuele RI&E
3. Selecteer zorgvuldig uw BHV’ers
Het bepalen van het aantal BHV’ers in uw organisatie is vaak een lastig onderdeel. Vaak wordt het RI&E hierbij gebruikt als hulpmiddel om tot een definitieve keuze te komen. Als deze keuze gemaakt is, is de volgende stap het bepalen welke werknemers BHV’er worden. Onze tip hierbij is om te kijken naar welke werknemers enthousiast zijn om BHV’er te worden en hierbij ook de verantwoordelijkheid aankunnen om bedrijfshulpverlener te worden.
4. Kies zorgvuldig een opleider
Anno 2021 zijn er in Nederland meer dan 100 bedrijven die BHV-cursussen aanbieden. Juist door het grote aanbod is het extra belangrijk dat u zorgvuldig een keuze maakt bij het kiezen voor een BHV opleider. Wij begrijpen dat de prijs vaak een belangrijke factor is tijdens de afweging. Maar kijk in dit geval naar de kwaliteit van de aanbieder. Juist omdat het in dit geval om veilig- en gezondheid gaat, is het belangrijk dat u de keuze maakt voor een aanbieder waarbij hoge kwaliteit van de cursus hoog in het vaandel staat. Een factor zoals een NIBHV keurmerk is hierbij een makkelijk gegeven om mee te nemen tijdens de keuze.
5. Herhaal regelmatig de BHV-vaardigheden en -kennis van de bedrijfshulpverleners
Uit onderzoek is gebleken dat om vaardigheden en kennis op peil te houden, dit regelmatig te herhalen. Om de BHV-kennis en -vaardigheden op peil te houden, is het daarom verplicht om ieder jaar een herhalingscursus te volgen als u BHV’er wilt blijven. Het certificaat en de draagpas is exact één jaar geldig. Als u BHV’er wilt blijven, is het advies om u optijd aan te melden voor een BHV herhalingscursus, zo worden stress en onnodige kosten vermeden.